בפסוקים 5-8 ישוע הוציא לאור ותיאר את הצביעות של הפרושים והסופרים בכל הנוגע לתפילה.
דבר אלוהים מלמדנו שהתפילה שלי היא שיחה עם אבא שבשמיים ולא אמצעי עשיית רושם על אנשים. התפילה היא ביטוי למערכת יחסים קדושה וטהורה המושתתת על אהבה והערצה שלנו כלפי הבורא אותנו. היא ביטוי לתלות המוחלטת שלי כבן אדם באלוהים הריבון על חיי.
התפילה היא לא מאבק רוחני בו אני מנסה לשנות את רצון אלוהים או לשכנע אותו שאני צודק. התפילה נועדה לפאר את שמו של אלוהים, לדעת את רצונו ולבקש עזרה כדי להגשים ולהשלים את רצונו בארץ.
בפסוקים 9-15 ישוע המשיח מלמד את שומעיו מהו המודל, ז"א התוכן הראוי לתפילה.
הבה נקרא את פסוקים 9-15:
9 לָכֵן כָּךְ הִתְפַּלְּלוּ אַתֶּם: ‘אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם, יִתְקַדֵּשׁ שִׁמְךָ,
10 תָּבוֹא מַלְכוּתְךָ, יֵעָשֶׂה רְצוֹנְךָ כְּבַשָּׁמַיִם כֵּן בָּאָרֶץ.
11 אֶת לֶחֶם חֻקֵּנוּ תֵּן לָנוּ הַיּוֹם,
12 וּסְלַח לָנוּ עַל חֲטָאֵינוּ כְּפִי שֶׁסּוֹלְחִים גַּם אֲנַחְנוּ לַחוֹטְאִים לָנוּ.
13 וְאַל תְּבִיאֵנוּ לִידֵי נִסָּיוֹן, כִּי אִם חַלְּצֵנוּ מִן הָרָע.’
14 כִּי אִם תִּסְלְחוּ לִבְנֵי אָדָם עַל חַטֹּאתֵיהֶם, גַּם אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם יִסְלַח לָכֶם.15 וְאִם לֹא תִּסְלְחוּ לִבְנֵי אָדָם, גַּם אֲבִיכֶם לֹא יִסְלַח לָכֶם עַל חַטֹּאתֵיכֶם.”
לפני שנלמד את תוכן הפסוקים, ראוי לומר מספר מילים בכל הנוגע למה שנקרא בפי רבים "תפילת האדון".
פסוקים 9-15 אינם תפילתו של ישוע המשיח. תפילתו של ישוע מתועדת בבשורת יוחנן פרק יז.
ישוע לא לימד את תלמידיו תפילה ליטורגית או מנטרה שעליה חוזרים בכל מפגש התחברות (למרות שאין פסול או חטא בכך). בפסוקים אלו ישוע מלמד אותנו מהו התוכן הראוי לתפילה.
פסוקים 9-15 ניתנים לחלוקה כדלקמן:
9-10: בקשו תחילה את מלכות אלוהים ואת צדקתו... (ו 33).
11. קיומנו היומיומי
12-15. סליחה ווידוי חטאים - שמירה מהחטא ועונשו.
הנושאים הללו מציינים את העדיפות שעלינו לאמץ בחיים המשיחיים שלנו. אם חיינו יאופיינו בעדיפויות אלו, כי אז נהווה שגרירים נאמנים למשיח ותפילותינו תענינה.
א. אבינו שבשמים:
כדי לקרא לאלוהים 'אבא', אני צריך קודם להיות לו לבן, ועל מנת להיות בן של אלוהים עלי לדעת ולעשות מספר דברים חשובים.
הדרך אל אלוהים האב נפתחת עבורי רק לאחר שאכיר בעובדת היותי חוטא (ז"א, מת מבחינה רוחנית), הזקוק לכפרת חטאים אשר ניתנה לי על ידי אלוהים הבן, ישוע המשיח, בקורבנו על הצלב. (ישעיה נ"ג, אל הרומים ח' 12-17, ראשונה ליוחנן ב' 23, ג' 1, ד' 15, ה' 1-5, 12, 20).
את האמת הנחוצה לכל אדם אלוהים הטביע בטבע ובכתבי הקודש.
מי שדוחה את ישוע, הריהו דוחה את אלוהים. מי שמקבל את ישוע כאדון ומושיע אישי מן החטא, הריהו נושע וזכאי להיקרא בן אלוהים על כל המשתמע מכך.
אבינו שבשמים הינה הצהרה לאלוהותו וריבונותו של אלוהים על כל הבריאה ולא רק על חיי. אבא, זה ביטוי להגנה, קירבה, רגשות, דוגמא, כיוון, סמכות, ואת כל אלו אבינו שבשמיים אכן נותן.
ישוע המשיח, אלוהים הבן מחנך אותנו לפנות בתפילותינו אל אלוהים האב וכך עלינו לעשות.
פנייתנו היא אל אלוהים האב וכל זאת בזכות הדרכת רוח הקודש וקורבן החטאים שנתן אלוהים הבן, ישוע המשיח.
ב. יתקדש שמך:
לאלוהים שמות רבים הכתובים ומתוארים בכתבי הקודש. שמותיו של אלוהים מציינים את תכונותיו, מעלותיו, יכולותיו, אופיו תפקידיו ומעמדו. שמותיו של אלוהים הינם מי שהוא באמת. ככל שתלמד אודות שמותיו של אלוהים בכתבי הקודש, תכיר טוב יותר את ריבונותו של אלוהים בכל תחום בבריאה ובמיוחד בחייך.
בעוד בני אדם לעיתים בוחרים שמות 'מפוצצים' כגון: 'אביעד' והם יודעים שחייהם אינם נצחיים, הרי שהשם אביעד שהוא אחד משמותיו של אלוהים (ישעיה ט') אכן מציין אמת אודות אלוהים והיא - שאלוהים היה מאז ומתמיד ויישאר לנצח נצחים.
אם כן, מה מסתתר תחת הבקשה 'יתקדש שמך'?
עזור לי אבי שבשמיים לחיות חיים שנותנים כבוד לשמך. עזור לי כך שחיי, מחשבותיי, רכושי, מעשיי, תשוקותיי, ינוהלו באופן התואם לקדושה, טוהר וצדק שלך. עזור לי להיות נפרד מחטא העולם כפי שאתה נפרד מהחטא וטהור.
כמו שבעשרת הדיברות אנו מצווים לכבד את אבינו ואימנו הארציים למען יאריכו ימינו על האדמה, על אחת כמה וכמה עלינו לכבד את אבינו הנצחי שבשמים.
אלוהים מאוד קנאי לשמו! (ראה במיוחד יחזקאל ל"ו וכן ספר מלאכי פרק א')
שמותיו של אלוהים הינם כלי הפרסום שלו לפני כלל הגויים. אלוהים בחר בעם ישראל כדי להפיץ את פועלו של אלוהים בקרב העמים ואת גדולתו המתבטאת בקדושה, טוהר וצדק. (שמות י"ט 5-6). כשבני ישראל סטו מדרך אלוהים ולא מילאו את מצוותיו, הם היוו דוגמא רעה לשאר העמים ובעקבות כך שמו של אלוהים התבזה בפי הגויים.
אלוהים החרד לשמו, פעל בעבור עם ישראל לא בגלל קדושת העם או ניקיון ידיהם אלא מפאת קדושת שמו. (יחזקאל ל"ו 16-38, ישעיה כ"ט 23-24).
מכאן, "יתקדש שמך" הינה בקשה לחיות חיים על פי רצון אלוהים כך שניתן לאלוהים כבוד ונייצג את אלוהים נכונה כשגרירים נאמנים לפני שאר בני האדם הזקוקים לישועתו. (שניה לקורינתים ה' 18-20) וכן גם ראשונה לקורינתים י' 31.
מתי שמו של אלוהים יתקדש בפי כל?
שם אלוהים יתקדש בפי כל אדם רק בתחילת מלכות המשיח בארץ ובעת מלכותו הנצחית.
אם כן, מה המשמעות, ובקיצור נמרץ, של המילים: "אבינו שבשמים, יתקדש שימך?"
אבא שבשמים, אני מודע לעובדת היותי נושע, ומכוח ישועתו של אלוהים הבן, המשיח ישוע, אני נקרא בינך.
אנא עזור לי לחיות חיים שיאפיינו את אופייך ותכונותיך בכל תחום. עזור לי לחיות חיי מופת כך שכל אדם המביט על חיי יוכל להכיר אותך באופן אישי, וישאף לרצות להיקרא בינך גם כן.
זוהי ההבקשה הבאה שישוע המשיח מדריך אותנו לבקש מאבינו שבשמים. – מהי מלכות אלוהים?
מלכות אלוהים היא תקופה שבה אלוהים בכבודו ובעצמו מולך בעולם על בריאתו וכל ברואיו פועלים וחיים על פי רצונו ובעבורו.
מתי תקום מלכות אלוהים?
מלכות אלוהים הארצית תחל כאשר אלוהים הבן, המשיח ישוע יחזור ארצה לקראת סיום תקופת הצרה בת שבע השנים הידועה בשם: צרת יעקב. (זכריה י"ב 12-14, ירמיה ל' 7-9, יחזקאל ל"ז, חזון יוחנן י"ט - כ').
כשהמשיח יחזור, הוא ימלוך על העולם מירושלים לתקופה בת 1000 שנים. במהלך תקופה זו השטן יהיה בשאול והחטא יהיה מרוסן. זו התקופה שבה זאב ירבוץ עם כבש ודוב עם פרה. (חזון יוחנן י"ט - כ', ישעיה ב', י"א, מיכה ד' 1-8).
בסיום ממלכת המשיח בת 1000 השנים, ישמיד אלוהים את כל אלו שנולדו במהלך מלכות 1000 השנים ודחו אותו. את ילדיו הנאמנים יכניס אלוהים למלכותו החדשה והנצחית. חזון יוחנן כ"א - כ"ב) ישעיה הנביא בפרקים ס"ה וס"ו מתאר את התקופות הללו.
מי מכין את מלכות אלוהים?
מכיוון שישוע מלמד אותנו לומר "תבוא מלכותך", אנו מבינים שאלוהים הוא האחד המכין ומקים את מלכותו! זה לא תפקיד המיועד לנו בני האדם. אלו שניסו להקים בארץ מלכויות ואימפריות נטולות אלוהים, הוכיחו עצמם כאויבי אלוהים והאנושות. ילדי אלוהים מיועדים לקבל את מלכות אלוהים וכשהיו בתוכה הם ישרתו וימלכו עם אביהם לעולמי עולמים. (חזון יוחנן כ"ב 5).
מלכות אלוהים הכוללת את כל הבריאה היא פעולה בסדר גודל שרק אלוהים יכול לעשות, ממש כמו ישועתנו! כמו שאין בכוחנו לעשות דבר אחד כדי לכפר על חטאינו כך אין בכוחנו להקים את מלכות אלוהים.
ישנו מושג נוסף – "מלכות אלוהים הרוחנית". מלכות זו קיימת בגופו של כל אחד מילדי אלוהים הנושעים. היא החלה בספר מעשי השליחים פרק ב' כאשר רוח אלוהים נחתה על המאמינים ושכנה בתוכם. מכיוון שרוח הקודש שוכן במאמין לנצח, הרי שגופינו כהיכל אלוהים. זו מלכות רוחנית בעת זו שהקהילה, גוף המשיח חי בעולם בגוף מתכלה (ראשונה לקורינתים ג 16-17; אל האפסים א 13-14).
התפילה לבואה של מלכות אלוהים משקפת את הערגה של ילדי אלוהים.
אבא שבשמיים, אנו משתוקקים לחיות בעולם ללא חטא. לחיות בעולם שבו אנו לא מעציבים אותך ופועלים לעיתים נגד רצונך. אנו משתוקקים לחיות בעולם שבו לא נתעצב יותר לראות את החטא ותוצאותיו בכל תחום ודבר בחיינו ובחיים של הסובבים אותנו. אנו משתוקקים לחיות בעידן שבו המוות לא קיים וקדושת אלוהים וטוהרו הינם בסיס לחיים ומחשבה.
בדרשה על ההר ישוע המשיח מלמד אותנו שעלינו ילדי אלוהים לחיות בעולם הזה על פי אמות המידה הנדרשות בממלכת אלוהים.
במילים אחרות: למרות שרגליו וידיו של המאמין בישוע דורכות ונוגעות בארץ, הרי שליבו ועיניו מביטות אל עבר העתיד, למקום מושבו הנצחי במלכות אלוהים. אחרי הכל ילדי אלוהים הינם אזרחי שמיים. אל הפיליפים ג' 20.
ד. "יעשה רצונך כמו בשמיים כן בארץ"
הבקשה הזו מבטאת את שנאמר לפני כן. למרות שאלוהים ריבון ועליון בכל הנעשה בבריאה, עדיין השטן ומשרתיו המלאכים שחטאו בבראשית פועלים בעולם הזה. (אל האפסים ב' 2, ו' 12, חזון יוחנן י"ב 4, 7-9).
בקשתנו מבטאת ערגה להסרת כל דבר העומד נגד רצון אלוהים מהמימד הרוחני ועד המימד החומרי. הבקשה הזו אינה מתייחסת רק לשטן ומלאכיו אלא גם לנו כילדי אלוהים.
על מנת לעשות את רצון אלוהים עלינו להתפלל, לקרא בכתבי הקודש בעיון ושקיקה, להתחבר עם שאר ילדי אלוהים כדי להתעודד ולבנות זה את זה. אנו לא מסוגלים לעשות את רצון אלוהים בשלמות. אנו זקוקים לכוח כדי לציית להנחיית רוח אלוהים השוכן בתוכנו.
אנא אלוהים פעל בחיינו כדי שנעשב כל דבר על פי רצונך המושלם ויפאר אותך בלבד.
עזור לי להיות עבד נרצע המאושר ומשתוקק לומר "הנני" לכל הוראה היוצאת מפיך.
לאן מגיעות תפילותיהן הקדושות של ילדי אלוהים?
תפילות כמוהן כזבח! כמו שזבח חייב לעמוד בתנאים המדויקים של אלוהים, כך תפילותינו צריכות להיות תואמות לרצון אלוהים. כשאנו מתפללים על פי רצון אלוהים, תפילותינו מגיעות למזבח שלפני אלוהים. (חזון יוחנן ה' 8, ח' 3). כך מובטח לנו שאלוהים שומע אותן ועונה. ראשונה ליוחנן ה' 14-15, תהילים ל"ז 4-5.
ס י כ ו ם :
א. אלוהים הוא אביהם של הנושעים. הוא אבא לכל אלו המאמינים שישוע הוא אלוהים הבן אשר בכפרת דמו על הצלב סלח לנו על חטאינו והעמידנו קדושים לפניו (ראה ישעיהו נג).
ב. תפילה לא נועדה לשכנע את אלוהים למלא את רצוננו אלא לפעול בחיים אלו על פי רצון אלוהים ולתכלית תפארת שמו. לאלוהים אין סודות מילדיו (עמוס ג') ולכן לאור לימוד דבר אלוהים אנו יכולים לדעת את רצונו ולפעול כהלכה.
ג. שאיפתו של כל מאמין היא לשרת את אלוהים בממלכת המשיח. מכיוון שאזרחותנו בשמיים, אנו מצווים לחיות היום בעולם הזה על פי אמות מידת הצדק, טוהר וקדושה של ממלכת אלוהים. חיים שכאלו יהיו עדות לאחרים ויתנו כבוד לאלוהים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה